مهندسی معکوس و ساخت توربین فلومتر (Turbine Flow Meter)

موضوع پروژه:

مهندسی معکوس و ساخت توربین فلومتر (Turbine Flow Meter)

سال اجرا:

۱۳۹۸

پروسه تولید:

 ابعاد برداری به کمک Optic ، مدلسازی سه بعدی، تهیه و تدوین  نقشه های مهندسی ساخت، تلرانس گذاری ابعادی و هندسی، تهیه اسناد زمانبندی و کنترل پروژه و تدوین MSP، تدوین OPC و BOM، تحلیل نرم افزاری فرآیند شیرینک فیت، تامین مواد اولیه، آنالیز شیمیایی، تراشکاری، اجرای فرآیند شیرینک فیت، فرز CNC چهارمحور، صحه گزاری با استفاده از فایل ابر و نقاط           

حوزه فعالیت:

صنایع نیروگاهی

توضیحات: گروه فیدمک با توجه به خواسته کارفرمای نیروگاهی خود، پروسه مهندسی معکوس را روی توربین فلومتر آغاز کرد. با توجه به اینکه قطعه روتور از دو جنس مختلف تشکیل شده‌بود و می‌بایست بصورت انطباق پرسی مونتاژ می‌شدند نیاز به تحلیل نرم‌افزاری جهت اجرای پروسه شیرینک فیت (Shrink Fit) در ساخت آن احساس شد. برای انطباق دو قطعه به روش شیرینک فیت، قطعه ی خارجی باید گرم شود و قطعه‌ی داخلی سرد؛ تا با انبساط و انقباض قطعات، عملیات انطباق مورد نظر حاصل شود.

طبق استاندارد DIN 7157 برای انطباق پرسی؛ کلاس تلرانسی H8  برای دیسک و x8  برای شفت استفاده می‌گردد.

در ابتدا از هواگاز برای‌ گرم کردن قطعه­‌ی دیسک تا دمای ۳۰۰  درجه سانتی گراد و همچنین از یخ خشک برای سرد کردن قطعه‌ی شفت تا دمای منفی ۳۰ درجه سانتی گراد استفاده شد.

با توجه به  اختلاف زیاد بین قطر داخلی و خارجی در قطعه‌ی دیسک و نیز انتقال حرارت صورت گرفته از جسم گرم به جسم سرد در حین اجرای پروسه­ی شیرینک فیت، نتیجه ی مورد نظرحاصل نشد.

برای رسیدن به نتیجه می­بایست انبساط در دیسک و انقباض در شفت را افزایش داد، از طرفی افزایش دما در دیسک به سبب رسیدن به حد الاستیک امکان پذیر نبود. برای افزایش انقباض در شفت از نیتروژن مایع استفاده شد که  دمای قطعه را تا  منفی ۱۹۰ درجه سانتی گراد کاهش داد. با طی کردن مراحل فوق و مونتاژ مجموعه، به وسیله دستکاه فرز CNC چهار محور قطعه نهایی شده و تحویل کارفرما داده شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر